Gala sportów walki RCP1 w obiektywie aparatu
Wczoraj miałem przyjemność fotografować walki RCP1, która odbyła się na Hali UAM w Morawsku. O przebiegu gali i wynikach będziecie mogli przeczytać w serwisach prasowych. Chciałbym się skupić na tym wydarzeniu z pozycji fotografa. Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że gala była świetnie zorganizowana. Profesjonalne oświetlenie, oraz efekty świetlne tworzyły klimat, dlatego postawiłem sobie za cel ująć to także w swoich zdjęciach.
obawy o sprzęt
Nie pierwszy raz mam do czynienia z fotografią sportową, ale nigdy wcześniej nie miałem okazji fotografować profesjonalnej gali sportów walki. Z początku obawiałem się, że największym problemem będzie brak uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego, więc zdecydowałem się pożyczyć od kolegi nikkora 24-70mm ze światłem f/2.8, oraz tammrona 17-35mm f/2.8-4.0. Okazało się, że mając na zapasie zestaw stałek (35mm, 50mm, 85mm) marki Sigma art ani razu nie użyłem nikkora 24-70mm. Tammron był dla mnie idealny na wejścia zawodników oraz zdjęcia w ringu, gdzie szeroki kąt dawał ciekawe efekty. W momencie kiedy próbowałem fotografować walkę tammronem zauważyłem, że przy jego maksymalnym zbliżeniu kąt widzenia jest wręcz idealny, by objąć obu zawodników, ale światło f/4 przy 35mm dawało się odczuć, więc zaraz po gongu podpiąłem sigmę art 35mm i wszystko stało się jasne.
Niezastąpione stałki
Przy fotografii sportowej ważne jest to, by możliwie skrócić czas otwarcia migawki, nie czuć tego aż tak podczas imprez biegowych w których zazwyczaj celujemy w sportowca na wprost, natomiast w sportach walki, przy których mamy bardzo dużo dynamicznych akcji robić serię bardzo krótkich strzałów. Jest to też jedna z niewielu sytuacji w której używam trybu preselekcji czasu naświetlania (S). Jeżeli więc chcemy mieć w miarę ostre zdjęcia przy jednoczesnym iso na znośnym poziomie w zamkniętym pomieszczeniu musimy założyć jasny obiektyw, a nie znajdziemy obiektywu o świetle jaśniejszym niż f/2.8, którym moglibyśmy zoomowac.
Czy to oznacza, że zoomy są całkowicie fe?
Jeżeli ktoś kiedyś próbował robić reportaż z jakiegoś wydarzenia na stałkach to dobrze wie, że nie do końca. W momencie gdy robiłem fotoreportaż z protestów w obronie niezależnych sądów miałem na sobie pas z trzema stało-ogniskowymi obiektywami i zawsze coś mi nie pasowało. Dlatego postanowiłem zakupić na własność Tamrona 17-35mm, który sprawdzi się zarówno na imprezach jak i w fotografii reportażowej.